GO Blog | EF Blog Sverige
Läs det senaste om resor, språk och kultur från EF Education First
MenuGratis broschyr

Isoldes resa till Malta

Det var vintern 2022 som jag tog beslutet att boka en språkresa med EF. Efter att ha tänkt på saken under en längre period bestämde jag mig för att åka till Malta och Sliema, tillsammans med EF i 2 veckor och detta skulle komma att bli den bästa resan i mitt liv.

Inför resan

Först och främst, planeringen inför resan, förberedelserna och kontakten med EF. EF var otroligt duktiga på att informera och förbereda mig inför min resa. Det var både informations möten generella för EF, sedan för de som ska åka till Malta och tillslut avresemöte. Allt från regler till packning, avresa till hemresa, skola till shopping, alla frågor besvarades. Tips från mig inför resan: Se till att vara med på de möten som EF bjuder in till. Det finns alltid online alternativ vilket gör det hela mycket enklare. Detta förbereder både personen som ska åka men också föräldrarna på vad som komma skall.

Avresedag

Avresedagen är fylld av nervositet, pirr och glädje. Man blir fylld av massa olika känslor på en och samma gång. Avresedagen är både jobbig och rolig, EF finns där och stöttar och ser till att ingen känner sig ensam. På flygplatsen träffades vi 4 timmar innan avresa, det var nu vi fick hälsa på alla och lära känna gruppen lite. Jag kommer ihåg hur mina föräldrar räckte mig lite fickpengar, kramade mig hejdå och åkte sedan hem. Kvar stod jag, tillsammans med min grupp och reseledare. Alla med sina väskor och resterande pick och pack i händerna, redo för avresa. Många föräldrar tror jag oroar sig lite över hur denna dag ska gå. Tänk om något går fel, om man tappar sin biljett, sitt pass eller liknande. Jag kan lugnande nog säga att reseledaren som är med barnets grupp (om man då reser i grupp vilket jag gjorde) är otroligt duktig och har koll på alla barn, deras biljetter etc. Hen tar hand om allt och ser till att alla får en bra resa.

Detta var en bild på mig och mina fina vänner första dagen (alltså precis när vi kommit fram till skolan på Malta)

På själva resmålet

Nu till den absolut bästa delen, själva resan. Boende och mat: På EF får man välja att bo på antingen residens och/eller campus eller i en värdfamilj. Jag valde att bo i en värdfamilj och kommer prata ur mitt perspektiv. Att bo i en värdfamilj kan kännas lite läskigt och osäkert men jag ångrar inte mitt val alls. Jag hade turen att hamna i världens bästa värdfamilj. Jag hade en värdmamma som bodde i ett jättefint, mysigt och lite äldre hus med två våningar. Hon hade vackra fönster och många fina möbler med gamla designer. Hon var väldigt snäll och lyssnade alltid på oss. Hon lagade mat efter våra preferenser samtidigt som vi fick smaka lite på hennes specialitéer och även lite av den mat som är populär på Malta. Hon hjälpte oss med tvätt och såg till att vi alltid hade allt vi behöver och att vi kände oss bekväma. Hon var alltid uppe tidigt och såg till att frukost stod på bordet när vi gick upp. Vi fick världens lyxigaste frukost som nästan var som en buffé på hotell. Bandet som jag hann skapa med min värdmamma var starkt, trots att jag bara bodde med henne i två veckor. Jag rekommenderar verkligen värdfamilj, efter den upplevelsen jag fick. Men från vad jag hört var residens på Malta väldigt bra och omtyckt. Så välj efter vad som känns bäst! Och blir det fel och du känner dig osäker på ditt val väl på ditt resmål så finns EF alltid där och kommer hjälpa dig och läsa situationen.

Aktiviteter

På Malta hade jag ett fullspäckat schema i princip varje dag, men jag klagar verkligen inte! Jag hade så otroligt roligt och hann med oerhört mycket tack vare de produktiva dagarna som vi hade. På vardagar hade vi skola + en eller två aktiviteter. Dessa aktiviteter var bland annat EF discon, olika challenges, frågesport, strandhäng, upptäcksfärd, shoppingtid osv. Här är en bild från EF-discot:

Här är ett exempel på ett exempel på ett schema:

På helger var det ingen skola och då hade vi halv- eller heldagsutflykter. Vi besökte huvudstaden Valletta, åkte till en jättefin ö/strand som heter Comino och sen hade vi ibland fun pack som man då köper till (alternativt en gratis aktivitet för de som inte bokat fun pack).

Varje söndag kväll hade vi även kvällen ledig för att kunna lära känna vår värdfamilj, alternativt chill tid på residens om man inte bodde i värdfamilj. Mina topp tre favorit aktiviteter: Båtpartyt var lätt min favorit. Kommer alltid att minnas denna kväll då det var en av de bästa i mitt liv. Båtpartyt var något man kunde köpa till, 100% värt det om du frågar mig.

Mega partyt: Ingår i fun packet som man köper till. Detta var otroligt roligt och verkligen ett maxat party.

Camino: Så otroligt vackert, har inga ord. Ingick också i fun packet.

2 gratis aktiviteter som var otroligt roliga: Paperclip challenge: Vi delades in i lag och skulle trada upp ett paperclip till något bättre. Beach club: På Malta så har EF sin egna Beach club. Det finns både pingisbord, solstolar, kafé och såklart så kan man bada i havet!

Skolan

Antalet lektioner beror på vilken kurs man väljer. Jag hade 2 timmar och 40 minuter om dagen varje vardag. Vi hade 1 timme och 20 minuter, sedan paus och sedan en lika lång lektion till. På Malta jobbade EF skolan mycket med elev inflytande och vi fick vara med och bestämma arbetsområden. Lektionerna var väldigt roliga och lärorika. Vi hade många roliga projekt och uppgifter som gjorde skolgången 100 gånger bättre än den här hemma i Sverige. Innan jag åkte fick jag göra ett placeringstest som avgjorde vilken klass som jag hamnade i. Om det sedan kändes dåligt så skulle EF hjälpa till och flytta eleven till en klass som var mer passande. Men jag trivdes superbra i min klass och skaffade faktiskt två väldigt bra vänner från Österrike.

Under min språkresa fick jag även ta graduation. Vi fick de klassiska hattarna som på alla amerikanska filmer och vi fick ta emot diplom och även ett certifikat där det stod om vår skolgång och även slutprovet som vi haft. Under slutprovet avgjordes vilken nivå vi hade på vår engelska. Under graduation tilldelades även ett antal elever extra pris för bland annat mest hjälpsam, bäst stavning, mest förbättrad engelska. Jag kan stolt säga att jag faktist fick ”bäst grammatik” eller de kallade det för ”gramar guru). Var tvungen att lägga till det då jag fortfarande är väldigt stolt över det.

Hemresa

Hemresan var lika smidig som dit-resan. En väldigt sorglig dag, jag var tvungen att säga hejdå till min värdmamma och sedan hejdå till min grupp på Arlanda. Men som sagt, väldigt smidig resa!

Vi träffade även Gunilla Persson på flygplatsen! Liten fun fact bara!

EF Reunion Party

Så värt det! Man får träffa så många gamla vänner från gruppen, ha ett sista party med varann, en magisk kväll! Boka den om ni får chansen!

Det var min upplevelse med EF

Hoppas detta inspirerar någon att ta steget och boka en resa med EF! Tack för mig!

Avslutar med en bild tillsammans med min fina aktivitetsledare på Malta.

Bli uppdaterad inom resor, språk och kultur i GOs nyhetsbrevRegistrera dig