GO Blog | EF Blog Sverige
Läs det senaste om resor, språk och kultur från EF Education First
MenuGratis broschyr

Linns sommar i Seoul

Jag heter Linn och är 17 år gammal och i somras åkte jag till Seoul i 3 veckor på en språkresa

När min mamma bokade en språkresa till Seoul via EF visste jag inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Jag har alltid velat åka till Sydkorea och var spänd på att få se och upptäcka landet med människor jag aldrig träffat förut.

Resan dit

Redan på flygplatsen började jag lära känna de andra EF-studenterna från Sverige och när vi senare träffade de från Norge började vi prata även med dem.  Resan till Korea gick smidigt och snart var vi som inte skulle bo i värdfamilj framme vid residenset. Jag blev förvånad över hur fint vi bodde, över hur stora och trevliga rummen var. De var över förväntan! Jag bodde ihop med en annan tjej från Sverige och under de tre veckor vi bodde ihop lärde vi känna varandra och tillsammans med en annan tjej från Sverige och en kille från Norge hängde vi varje dag.

På dagarna gick vi i skolan och studerade koreanska. Det var precis lagom långa dagar, inte så långa att man segnade och blev trött men inte så korta att man inte hann lära sig något.  Det pratades inte så mycket engelska på lektionerna så det var lätt att komma in i språket och riktigt lära sig det. Lärarna var duktiga och roliga. De inspirerade en verkligen att lära sig språket.  Det fanns olika klasser för olika nivåer, så oavsett om man kunde en del koreanska eller var total nybörjare fanns det en nivå för alla.

Utflykter och aktiviteter i Seoul

På eftermiddagarna, och ibland förmiddagarna beroende på hur schemat såg ut, gick vi på utflykter med gruppen.  Vi besökte allt ifrån traditionella utflyktsmål som museum och tempel, till moderna saker som Music Bank, ett ställe där vi fick se koreanska popstjärnor uppträda. Vi såg tjejgrupperna fromis_9 och Gfriend, samt soloartisten Ha Seon Woo. Det var en perfekt mix av äldre historia och populärkultur.

Lunchen betalades av EF och ofta gick vi på koreanska restauranger och åt typisk koreansk mat. Jag älskar det koreanska köket och det var fantastiskt att få äta så god mat varje dag! De flesta dagar åt vi vanliga saker som kyckling, bibimbap och nudlar, men en dag fick vi chansen att testa ”levande bläckfisk”, en rätt man häller en sorts sås på en bläckfisk.  Ämnen i såsen gör att musklerna krampar i tentaklerna så det ser ut som att bläckfisken lever! Det är en rätt som även många koreaner gärna låter bli, men jag tyckte det var kul att testa. Den smakade inte lika läskigt som den såg ut.

Weekend i Busan

Det fanns en rad olika aktiviteter att gå på utöver utflykterna med gruppen. Till exempel kunde man åka till Lotte World, en stor nöjespark i Seoul, och en weekend i Busan, Sydkoreas näst största stad. Jag valde bland annat att åka till Busan. Bussresan tog runt 4 timmar men det var definitivt värt det! Vi besökte Heundae Beach vilket är en känd strand i Busan. Därifrån kunde man se Gwangandaegyo vilket är en känd bro som på kvällen lyses upp av strålkastare i regnbågens alla färger och även de skyskrapor och byggnader som utgör Busan. Kontrasten mellan storstad och stranden vid havet var superhäftig. Det fanns möjlighet att bada men jag och mina vänner valde istället att utforska staden.

Dagen efter besökte vi templet Haedong Yonggungsa, ett av Koreas mest berömda tempel. Det hade en otroligt vacker och imponerande arkitektur och en rik historia. Jag är jätteglad att jag valde att åka på utflykten till Busan, för det var så intressant och givande.

Väl tillbaka i Seoul gick vi tillbaka till vad som blivit rutin i Korea; vi gick i skolan på dagen och på kvällen utforskade vi olika delar av Seoul.  Vår favoritstadsdel var Hongdae, en del av Seoul där många unga hänger. Det fanns många trendiga butiker och hippa ställen där. Myeongdong var ett annat distrikt som var mer inriktat på shopping och streetfood. Där köpte vi friterad kyckling och ”tteokbokki”, en sorts riskakor i stark sås.

Tiden gick snabbt

När de tre veckorna var slut kändes det som att ingen tid alls hade gått. Det höga tempot och allt det fantastiskt intressanta med Sydkorea gjorde att tiden bara flög förbi. I Sverige finns det inga riktiga storstäder, den största staden är Stockholm med drygt en miljon invånare. I Seoul bor det lika många som i hela Sverige, och på natten glittrar det av ljus från fönstren i alla skyskrapor.  Att åka hem var det tråkigaste jag någonsin gjort, men det positiva var att jag träffat nya kompisar på resan, kompisar som jag fortfarande har kontakt med och träffar ofta.  Jag tänker definitivt åka till Sydkorea nästa sommar igen och tills dess ska jag jobba på min koreanska så att jag blir ännu bättre.

Vill du också åka till Seoul?Läs mer här
Bli uppdaterad inom resor, språk och kultur i GOs nyhetsbrevRegistrera dig