GO Blog | EF Blog Sverige
MenuGratis broschyr

Majas härliga upplevelse på språkresan i EF Torquay

Maja Ivarsson är 15 år och var med EF i Torquay under tre veckor sommaren 2019

Jag bestämde mig för att spendera 21 dagar i Torquay, en underbar hamn- och strandstad på den engelska Rivieran. Jag älskar hamnstäder men ville ändå ha nära till stranden för att kunna bada.

Jag kollade upp staden innan på Youtube och lockades av bilderna. Sen när jag kom hem så letade jag upp samma saker och kunde säga ‘men där har ju jag varit’, en helt underbar känsla!

Hur jag valde EF Torquay

Först tittade jag runt på EF:s hemsida för att se vilka destinationer som fanns och efter ett tag hade jag hittat två destinationer. Men för att vara säker på att jag valde rätt destination så klickade jag hem en katalog, och då såg jag vad som ingick på de olika destinationerna och bestämde mig för Torquay. Jag sökte också upp videor och bilder på Torquay som gjorde mig ännu mer taggad på att åka.

](https://www.ef.se/blog/wp-content/uploads/sites/11/2019/08/MajaIvarsson3-e1565701847401.jpg)

Hur det var att åka själv och bo i värdfamilj

Från början visste jag att jag ville bo i en värdfamilj och åka helt själv. Många åkte tillsammans med en kompis för att känna sig lite säkrare och alltid ha någon att prata med. Men jag kände att jag klarar nog att åka helt själv. Jag fick också massor med vänner genom MyEF innan resan.

Att bo i en värdfamilj tillsammans med en annan student var jättekul. Jag bodde tillsammans med en rysk tjej. Först hade jag en annan rumskompis, men hon hade lite problem med att kommunicera på engelska, så efter att hon flyttat till en ny familj fick jag en ny rumskamrat. Hon kunde jag hänga och prata med och vi pratar fortfarande varje dag! Jag fick ännu fler vänner genom min rumskompis och min svenska grupp.

Hur jag tyckte det var att studera i England

Skolan skiljer sig ju såklart en hel del mellan Sverige och England. Men att studera utomlands var en härlig upplevelse när jag väl kom in i mina vanor med busstider, mötesplatser, skolan och att hitta rätt.

Den största skillnaden var nog att om vi alltid åkte buss eller gick. Om vi skulle gå långt (tex till EF arena) och det var varmt så uppmanades vi att alltid ha med oss vatten och hålla oss till trafikreglerna eftersom det kunde vara ca 100 personer som skulle gå samtidigt. Det fanns alltid EF ledare i närheten och det vara bara att ropa ‘We need help’ eller något liknade så hittade man en EF ledare jättesnabbt eftersom det fanns så många.

](https://www.ef.se/blog/wp-content/uploads/sites/11/2019/08/MajaIvarsson2_LI.jpg)

Aktiviteter vi gjorde på fritiden

Man kan tro att det är ganska chill utanför skolan på en språkresa, men det var nästan alltid aktiviteter på kvällarna och på förmiddagarna, eller eftermiddagarna beroende på när du hade dina lektioner. Om du hade lektionerna på eftermiddagen så har du någon aktivitet på förmiddagen, annars tvärtom.

Vi hade två kvällar i veckan hos värdfamiljen (eller på Residens om man bodde där), och då kunde man antingen äta ute med sina kompisar eller bara vara hemma och kolla på film.

Hur det var att resa med EF

Det var jättesmidigt att resa med EF, jag som flög från Göteborg möte upp en grupp på flygplatsen och sedan flög vi till Stockholm och mötte upp vår lokala svenska ledare som skulle vara med oss hela resan, och resten av gruppen såklart.

Det bästa med EF var att de snabbt löste problem, vår flight blev tex inställd. Då letade EF upp ett hotell och fixade snabbaste möjliga flight hem på mindre än 24h, vilket hela gruppen tyckte var extremt bra jobbat.

Vad jag kommer sakna mest

Jag kommer mest sakna alla underbara vänner som jag har fått och alla som jobbade på destinationen. Jag har fått så många nya internationella vänner att jag inte ens kan räkna dem. Jag är så glad att jag valde att åka på resan och jag rekommenderar det starkt till alla som vill förbättra sin engelska och få fler internationella vänner.

Nu siktar jag på ett utbytesår i USA nästa år 🙂

Vill du också åka på en språkresa i sommar?Beställ en gratis broschyr
Bli uppdaterad inom resor, språk och kultur i GOs nyhetsbrevRegistrera dig

Utforska världen på en språkresa med EF