Läs det senaste om resor, språk och kultur från EF Education First
Menu

8 tips för att bota flygrädsla

8 tips för att bota flygrädsla

Väldigt många människor lider av flygrädsla. Trots att de flesta vet att det sker extremt få olyckor och man ständigt får höra ”Att flyga är mycket säkrare än att åka bil”. Alla ni flygrädda därute kan hålla med om att rädslan tar över allt logiskt tänkande. Den låga statistiken av flygplanskrasher kan snarare ha en motsatt effekt. Det kan för många kännas ännu mer obehagligt just för att det händer så sällan. Men det är ändå sant att flyg faktiskt är ett av de säkraste sätten att transportera sig på. 2015 reste mer än 3,5 biljoner resenärer med över 37,6 miljoner flygplan och det skedde endast fyra olyckor.

För din egen skull är det skönt att bli av med din flygrädsla, för att inte gå miste om fantastiska upplevelser som väntar på dig runt om i världen. Här ger vi dig några tips för hur du kan bota flygrädsla!

Låt dig inte skrämmas av turbulens

När det kommer till turbulens har vi bade bra och dåliga nyheter. De dåliga är att på grund av klimatförändringarna kommer med all säkerhet turbulensen under en flygning att öka. Men de bra nyheterna är att turbulens inte alls är så farligt som du kanske tror, det känns bara obehagligt. Planet rör sig max 6 meter medan det skakar, även fast det kanske känns som mycket mer. Vi lovar dig att vingarna inte kommer att gå av, de kan faktiskt vridas upp till 90 grader. Planet kommer inte heller att tippa omkull. För att undvika att du gör dig illa under turbulens, ha alltid säkerhetsbältet fastspänt när lampan lyser. Helst under hela flygresan för att vara på den säkra sidan.

Oroa dig inte för andra saker

Att flyga är lite som att simma. Det finns en kontinuerlig ström av luft och luftgropar existerar inte (endast i form av turbulens – se punkten ovan). Så, precis som att du inte kan falla ut ur ett hav, kan du inte falla ut ur himlen. Är du orolig för motorerna? Flygmotorerna kontrolleras ständigt. Om det skulle vara så illa att något skulle hända med dem, kan ett plan som flyger på cirka 9000 meters höjd glida upp till 100 mil utan motorer medan piloterna försöker nödlanda. Sist men inte minst, om du är rädd för att någon skulle öppna dörrarna i mitten av flygningen så sluta med det. Dörrarna är låsta och tryckskillnaden mellan hytten och utsidan gör att de inte går att öppna.

Ladda ner appar

Som för allt annat, finns det sjävklart en app för att bota flygrädsla. Appen SOAR ger dig stöd inför, under och efter din flygresa. De har allt från olika videos till informaiton om turbulens och väderförhållanden. Om du är ett fan av statistik ladda ner appen Am I Going Down, som är precis vad det låter som. Du skriver in din flyginformation och får reda på sannolikheten för att krascha. Det kan låta lite sjukt, men eftersom flygplanskrascher är extremt sällsynta kan det för vissa människor vara bra att se oddsen. För att förstå hur appen fungerar är detta ett exempel på hur den räknar ut oddsen för att vara med om en olycka. Om du flyger från London till New York skulle chansen att krascha vara cirka 1 på över 5,3 miljoner. Sannolikheten för att du ska dö i en flygkrasch under den sträckan är att måste du flyga varje dag i 14.716 år. Visst känns det lite tryggare nu?

Distrahera dig själv

Ju mindre tid du spenderar med att oroa dig, lyssna efter ljud och hålla stenkoll på flygvärdinnornas ansiktsuttryck, desto bättre. Läs, spela spel, kolla på film eller lyssna på din favorit musik istället. Om du inte gillar något av detta skulle jag föreslå att sova så mycket du kan och äta. Sånt kan få tiden att gå fortare.

Träna på att slappna av

Även om du inte är speciellt flygrädd kan det trånga utrymmet och bristen på benutrymme få vem som helst att bli stressed. Så att lära sig några avslappningsövningar kan vara en god idé för alla. Googla runt eller ladda ner valfri app. Se sedan till att hitta en övning som du kan göra under flygresan, speciellt under start och landning. Så fort du inte behöver ha på dig säkerhetsbältet kan det vara skönt att röra lite på sig då och då.

Berätta för personalen och din stolsgranne att du är rädd

Ibland kan det hjälpa att bara säga det. Till besättningen ombord eller den du sitter bredvid att du är väldigt rädd för att flyga. Säg gärna också om du vet att något speciellt brukar hjälpa om du börjar jaga upp dig. Vissa föredrar att bara få vara ifred och sitta tysta, andra vill prata om vad som händer med någon och bli påmind om att ta några djupa andetag. All personal är utbildade i att ta hand om passagare som upplever oro, men det kan vara svårt för dem att ge dig stöd under start och landning (det är då din stolsgranne kan vara bra att vända sig till)

Våga söka profesionell hjälp

Det finns många olika typer av stödgrupper och terapeuter som kan hjälpa dig att överkomma din flygrädsla. Många flygbolag försöker hjälpa till så gott de kan genom att erbjuda så kallad exponeringsbehandling. Passagerare kan få gå kurser där de får information om vad som sker bakom cockpitdörren och hur allt fungerar rent tekniskt. Ibland är det bästa botemedlet att bara få se allt svart på vitt, för att förstå vad det är man är rädd för.

Fokusera på vart du är påväg

Glöm inte bort att tänka på allt roligt du ska göra när du kommer fram till destinationen. Hur mycket tapas du ska äta i Barcelona, all fantastisk sushi i Tokyo och det goda kaffet du kommer dricka medan du strosar omkring i Notting Hill. Allt detta härliga väntar på andra sidan av den obehagliga flygresan och du vet innerst inne att det kommer vara så värt det!

Är du redo för att upptäcka världen?Läs mer

Dela denna artikel

Senaste artiklar av Resor

Guide: Sabbatsår i Asien