Läs det senaste om resor, språk och kultur från EF Education First
Menu

Ny forskning – Hjärnan förändras vid kortare språkstudier

Ny

I ett forskningsprojekt i samarbete mellan EF Education First och Tokyo Universitet framkom resultat som visade på att signifikanta förändringar i hjärnfunktionen sker under kortare språkstudier utomlands. Forskningsgruppen studerade utländska studenter som gick på EF Tokyo, ett av EFs internationella språkcampus.

Studien gjord på studenter som introducerades till japanska för första gången visade att deras hjärnaktivitet ändrades efter bara några månader av språkstudier. Resultaten visar på att det boostar hjärnaktiviteten att lära sig ett nytt språk. Detta indikerar att det inte bara aktiverar hjärnan, utan förändrar även funktionen i hjärnan.

Det första testet

Studenterna testades i olika test i läs- och hörförståelse efter minst åtta veckors språklektioner och sedan återigen sex till fjorton veckor senare. Man använde Magnetisk resonanstomografi (MRI) för att mäta studentens blodflöde i alla delar av hjärnan som visar nervcellernas aktivitet.

“Förenklat sett så är det fyra regioner i hjärnan som är specialiserade på språk. Samma regioner ansvarar för språket oavsett om det är ett modersmål, andra- eller tredjespråk,” sa Professor Kuniyoshi L. Sakai, en neurologforskare på Tokyo Universitet.

Under den första sekvensen av tester visade MRI-scannern signifikanta ökningar i blodflödet till de fyra språkrelaterade regionerna i hjärnan. Detta visade på att studenterna fokuserade starkt på att känna igen bokstäverna och ljuden av det nya språket.

Studenterna fortsatte sina språkstudier på EF Tokyo under sex till fjorton veckor till.

Uppföljningen

Man anordnade sedan ett andra test för samma studenter efter deras veckor av språkstudier i japanska. Forskare jämförde resultaten av det första och andra testet som visade på en minskad hjärnaktivitet i områdena för grammatik och förståelse under hörförståelsetesten. Testen för läsförståelse hade samma resultat, men i de visuella regionerna i hjärnan som ligger i nackloben.

“Vi förmodar att hjärnaktiviteten minskar efter att ha lärt sig ett språk framgångsrikt eftersom det inte kräver lika mycket energi för att förstå,” sa Sakai.

Resultaten

Röntgen visade en något ökad aktivitet i hörselområdet på studenternas tinninglob. Forskare tror att det beror på en förbättrad “inre röst” när man lyssnar.

“Nybörjare har inte lärt sig ljudmönstrena i det nya språket, så de kan inte ha de i minnet och föreställa sig dem bra. De spenderar fortfarande mycket energi på att känna igen talet i kontrast till bokstäver eller grammatikregler,” sa Sakai.

Som Tokyo Universitet rapporterar; “Tills man kan identifiera en ideal metod så kommer forskare på Tokyo Universitet rekommendera att lära sig ett språk i sin naturliga miljö, såsom att studera utomlands eller andra sätt som stimulerar hjärnans alla fyra språkregioner.”

Denna studie avslöjar att hjärnaktiviteten förändras och utvecklas efter även korta språkstudier. Vilket potentiellt kan uppmuntra folk att lära sig ett nytt språk oavsett ålder.

“Vi har alla samma mänskliga hjärna, så det är möjligt för oss att lära oss vilket språk som helst.” sa Sakai. ”Vi borde försöka utbyta idéer på olika språk för att förbättra våra färdigheter inom kommunikation, men också för att förstå oss på världen bättre – för att vidga våra perspektiv om andra människor och det framtida samhället.”

 

Vill du lära dig ett nytt språk utomlands?Läs mer här

Utforska världen och studera språk utomlands

Learn more